Spiral
Mind in Geboorte
  • Slide

MINDFULNESS

Life only unfolds in moments.

The healing power of mindfulness lies in living

each of those moments as fully as we can,

accepting it as it is as we open to what comes next - in the next moment of now.

Jon Kabat-Zinn

 

Mindfulness is het aandacht geven aan alle ervaringen in het huidige moment. Waardoor het bewustzijn van het eigen lichaam, geest en gedrag, en de wereld om ons heen beter wordt ontwikkeld. Mindfulness laat ons als het ware helemaal wakker zijn en zonder vooroordeel waarnemen wat er echt is. Op deze manier wordt men een observator van het eigen denken en doen. Wat maakt dat de automatische piloot van allerlei processen van het denken en doen doorbroken wordt. Op deze manier ontstaat ruimte en kalmte om bewust keuzes te maken in het moment. En dat is pas de ware controle hebben.

Tijdens mindfulness meditaties wordt niet alleen het richten van de aandacht getraind maar ook het vermogen om niet gelijk te oordelen of te reageren op de gebeurtenissen van binnen en van buiten. Ook de kwaliteit van aandacht, bv. open, vriendelijk en nieuwsgierig wordt getraind. Op deze manier ontstaat meer vreugde in het leven dat wij leven.

Iedereen kan mindful zijn omdat het een universeel vermogen is van ieder mens. Maar om het te kunnen moet men er wel bij stil staan en gaan mediteren.

 Mindfulness heeft haar oorsprong in het Boeddhisme. Mindfulness wordt al meer dan 2000 jaar binnen de boeddhistische tradities onderwezen. Volgens de Boeddhistische leer zou het trainen van aandacht en het ontwikkelen van opmerkzaamheid voor interne en externe gebeurtenissen het menszijn verrijken. 

Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse moleculair-bioloog, heeft deze Boeddhistische leer vertaald naar Westerse maatstaven. Hij is de grondlegger van mindfulness. Zijn inspiratiebron om mindfulness in de Westerse samenleving te introduceren was de chronische pijn van patiënten uit een ziekenhuis waar hij werkte. Deze patiënten waren medisch gezien helemaal uitbehandeld en moesten leven zonder enig vooruitzicht op verbetering. Ze moesten maar met hun lijden leren omgaan. Jon Kabat-Zinn heeft in hetzelfde ziekenhuis voor deze mensen mindfulness meditaties aangeboden. Eind jaren zeventig opende hij de Stress Reduction Clinic in hetzelfde ziekenhuis. Zijn mindfulness praktijken bleken succesvol. Patiënten met verschillende achtergronden en aandoeningen bleken baat te hebben bij deze benadering van hun fysiek en mentaal lijden. Op deze manier ontstond het wereldwijd bekende en wetenschappelijk goed onderzochte Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma.

Later ontwikkelden Engelse psychologen (Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale) een variant op deze training waarbij elementen van cognitieve gedragstherapie zijn ingebouwd. Dit programma heet Mindfulness-Based Cognitiv Therapy (MBCT).

Mindfulness is inmiddels al zo een beetje mainstream geworden. Alleen al in 2019 zijn in een wetenschappelijk bibliotheek bijna 47 000 artikelen en boeken over mindfulness te vinden!

 Op mindfulness-gebaseerde trainingen zoals MBSR en MBCT worden steeds vaker in de behandeling van psychische en lichamelijke klachten in verschillende populaties toegepast. Inmiddels zijn er talloze studies uitgevoerd, die de positieve effecten van deze programma’s op reductie van o.a. angst en stress en afname van pijn laten zien. Onlangs zijn in Nederland trainingen voor mindful ouderschap voor ouders met opvoedingsstress ontwikkeld zoals Mindful Parenting van Susan Bögels en Mindful met je Baby van Eva Potharst en wetenschappelijk geëvalueerd. Studies naar deze trainingen lieten afname van stress en psychische kwetsbarheden bij ouders zien. Recent is een wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van mindfulness op angst-afname bij zwangere vrouwen  en stress bij moeders met baby’s .